W E L K U N S T - Page 4

  • Blocnotes, 02

    Het Raveelmuseum in Machelen-Zulte heeft een kleine maar boeiende tentoonstelling opgezet met grafisch werk van de kunstenaars Stijn Cole (Gent,1978) en Marthe Wéry (Etterbeek,1930-2005). De expo kreeg als titel ‘Soixante journées d'été '76 '16’ en verwijst naar een multiple die Wéry in 1976 maakte voor de vrienden van het SMAK in Gent en een recent werk van Cole dat een vorm van verwantschap beoogd.

    Lees meer...

  • MOET KUNST DE (KUNST)WERELD REDDEN?


    Amanda Ross-Ho Installatie Middelburg.jpgDe dreiging dat musea in de toekomst nog meer dan vandaag al reeds het geval is aangewezen zullen zijn op privé mecenaat om leefbaar te blijven  is zichtbaar en voelbaar. Er waait een conservatieve stroming doorheen de politieke wereld die oproept om hard te besparen en liefst in sectoren die geen economische meerwaarde opleveren. Musea en culturele centra zijn volgens vele politici verlieslatende posten die niet leiden tot een win win operatie die hun imago versterkt. De ultra conservatief en nieuwgekozen Amerikaanse president Donald Trump zal het tij niet keren.

    Lees meer...

  • UTOPIA IN TIJDEN VAN CULTURELE VERMARKTING

    Utopia_TheFutureIsMore_MEDIUM_RECTANGULAR_24.jpg500 jaar geleden drukte de Aalstenaar Dirk Martens in zijn Leuvense atelier het boek ‘Utopia’ grotendeels op Vlaamse bodem geschreven door de Engelse humanist en toppoliticus Thomas More. De stad Leuven herdenkt dit feit met een stadsfestival waarbij vooral More en zijn vriendenkring als blikvangers worden opgevoerd. De drukker, hoewel de eerste in de Nederlanden, is maar een voetnoot in de expo. Tijdens de persconferentie werd er op gewezen dat de vorige grote tentoonstelling in Leuven, over de Vlaamse kunstschilder Rogier van der Weyden, liefst 7,2 miljoen euro omzet genereerde waarvan een groot deel bij de plaatselijke horeca! En Vlaams minister Ben Weyts had het over de “vermarkting” van de “Vlaamse meesters” als uithangbord voor het aantrekken van toerisme. Kunst en cultuur als business model, zo wordt in Vlaanderen de toon gezet voor de herdenking van een uitzonderlijke gebeurtenis dat de spots plaatst op een boek geschreven door een van de grootste figuren van zijn tijd Thomas More en dat gedrukt is door Dirk Martens die de boekdrukkunst in Vlaanderen op de wereldkaart zette. Uniek materiaal dat meer verdient dan commerciële vermaking.

    Lees meer...

  • “DIS-MOI VOIR” IN HET FRAC TE DUINKERKEN.

    SCHILDERS EN SCHRIJVERS, RIVALEN?

    Allen Rupersberg 'The Singing Posters'.jpgHet Frac Nord- Pas de Calais maar gevestigd in het havengebied van Duinkerken, beschikt over een uitgebreide collectie van 66 kunstwerken die geschikt zijn om in dialoog te gaan met literatuur of die uit lezing van literaire geschriften zijn ontstaan. Onder de leiding van de voormalig directrice Hilde Teerlinck (B) werd de collectie geïnventariseerd en in 2012 gepubliceerd in een prachtig boek getiteld ‘Literature’. Kunstcriticus, schrijfster en redactiehoofd van Art Press Catherine Millet heeft uit de collectie een aantal werken gepuurd en samengebracht in een tentoonstelling met de mooie en betekenisvolle titel “Dis-Moi Voir”. Het zou zonde zijn om deze te proberen vertalen.

    Lees meer...