W E L K U N S T - Page 3

  • DE TRANSFORMATIE VAN HET M HKA

    In afwachting van een nieuwbouw voor het Museum van Hedendaagse Kunst in Antwerpen (M HKA) heeft de huidige locatie aan de Leuvenstraat een transformatie ondergaan. De sjofel aandoende gelijkvloerse verdieping is door de Japanse architect Tatsuro Miki onder handen genomen, gerestyled om het plastisch uit te drukken. Designer Axel Vervoordt heeft op zijn beurt de leeszaal en de permanente collectie voorzien van kleur en meubilair.

    Lees meer...

  • Belgian Art Prize in Bozar Brussel

    OTOBONG NKANGA LAUREAAT

    Otobong Nkanga (°1974), een in Antwerpen wonende Nigeriaanse kunstenares, is de 'eerste' laureaat van de tweejaarlijkse BelgianArtPrize. Nou ja de 'eerste', de prijs bestaat al sinds 1950 onder de algemeen aanvaarde en bekende Franstalige naam 'Jeune Peinture Belge' (JPB) of 'Jonge Belgische Schilderkunst'. Maar de laatste jaren zijn de inrichters, de vzw JPB, op zoek gegaan naar meer internationale erkenning en uitstraling en dus vond men het nodig om de prijs dit jaar luister bij te zetten met een Engelstalige en welklinkende 'BelgianArtPrize' (BAP) als trofee.

    Lees meer...

  • MARCEL BROODTHAERS IS TERUG IN DÜSSELDORF

    RETROSPECTIEVE IN KUNTSAMMLUNG NORDRHEIN-WESTFALEN (K21)

    Dusseldorf 017.JPGHet is niet vanzelfsprekend dat 2 wereldwijd gerenommeerde kunstinstellingen, het Museum of Modern Art in New York (MOMA) en het Museo Reina Sofia in Madrid, inzetten op een retrospectieve  over een Belgisch kunstenaar. 4 jaar lang hebben de curatoren Christophe Cherix  MOMA  en Manuel J. Borka-Vittel Reina Sofia gewerkt aan de voorbereiding van de retrospectieve over de in Sint-Gilles (Brussel) geboren kunstenaar Marcel Broodthaers (°1924 Ϯ 1976). De tentoonstelling met 200 werken ging de lente van vorig jaar van start in het MOMA en na een passage in het Reina Sofia is ze nu eindelijk aangekomen in de Kunstsammlung  Nordrhein-Westfalen (K21) te Düsseldorf, stad waar de kunstenaar van 1969 tot 1972 woonde en vanwaar hij vervolgens verhuisde naar Keulen waar hij op 52 jarige leeftijd is overleden. De retrospectieve wordt vervolledigd door een schitterend boek waarin bekende curators en schrijvers op zoek gaan naar de gedrevenheid waarmee het oeuvre van de kunstenaar is tot stand gekomen.

    Lees meer...

  • DE MARXISTISCHE OEFENING VAN KUNSTENAAR SVEN ’T JOLLE IN WIELS

    IMG_20170111_114142.jpgKunstenaar Sven ’t Jolle (Antwerpen, 1966) is al vele jaren bekend als een kritische observator van maatschappelijke ontwikkelingen die hun ontstaan vinden in de loges van economische, politieke en subculturele denktanks. Doorgaans zijn deze beïnvloed door de neoliberale praktijken die de verworvenheden van de welvaartstaat in het defensief dringen. Zijn werken gaan tegen deze stroming in, zowel naar de inhoud als naar de vorm. De schilderijen, beeldhouwwerken, tekeningen en installaties onderscheiden zich van andere tijdgenoten kunstenaars door hun brede toegankelijkheid. Men zoekt in zijn uitdrukkingsvormen liefst geen conceptuele of strategische overwegingen, zijn werkwijze is voor iedereen herkenbaar zelfs enigszins ‘back to basics’. De keuze van de materialen is eerder klassiek te noemen.

    Lees meer...

  • DE BEELDTAAL VAN JO DE SMEDT

     

    GRINDCORE POETRY

    Jo De Smedt4.jpg

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    De fijne Brusselse galerij Rossicontemporary, gevestigd in de bekende Rivoli building, heeft aan Jo De Smedt (1974, Asse) de kans geboden om zich voor het eerst te manifesteren in het galerijencircuit van de Louisalaan. Sinds enkele jaren werkt De Smedt aan een oeuvre dat begrepen moet worden in de wijze waarop hijzelf de wereld ervaart. Zijn wereld speelt zich af in de punk zone en aanverwante symboliek. Tot voorheen werkte hij met etsen, tekeningen en schilderijen die ogenschijnlijk en gemakshalve in de sfeer van de hedendaagse kunst werden gesitueerd, behalve voor de ingewijden. De expo in Rossicontemporary  laat nu een ander licht schijnen op zijn oeuvre en dat is te danken aan een boek met ‘Grindcore Poetry’. Grindcore is een extreme variant van punk en metalmuziek met teksten die meestal politiek georiënteerd zijn met uithalen naar het kapitalisme, religie en sociaal maatschappelijke context. De muziek is keihard, de teksten zijn vaak elkaar opvolgende woorden wars van gestructureerde zinnen of bindteksten. Jo De Smedt maakt gebruik van deze methode om zijn visie op de wereld te verwoorden in een poëtische taal die de verwantschap met punkcultuur uitstraalt. Soms kunnen de woorden fonetisch aan elkaar worden uitgesproken maar dat behoord tot de vrije keuze van de lezer. Het boek is rechts ingebonden zodat men linkshandig moet bladeren. Door deze averechtse en dus ongebruikelijke toepassingswijze is de lezer ook mentaal verbonden met het boek en de filosofie achter Grindcore. Het boek, samengesteld uit 2 cm kopieerpapier en verpakt in een kartonnen doos, mag niet worden beschouwd als leesvoer maar wel als beeldtaal waardoor het aansluiting vind met het kunstwerk. De publicatie lijkt mij ook de sleutel te zijn om zich in het werk van Jo De Smedt te verdiepen. Teksten in korte woorden zijn al enkele jaren verbonden met zijn etsen maar tot op heden domineerden de door de traditie verknochte etsen het beeld. Het boek helpt dit doemdenken uit de wereld te bannen en opent de weg naar de authenticiteit waarin de kunst van Jo De Smedt tot stand komt. Behalve het boek en de etsen zijn er ook nog enkele tekeningen op papier te zien. Tot 7 januari. www.rossicontemporary.be

    Roger D’Hondt