Blocnotes 03

De uit Turnhout afkomstige kunstenaar William Ludwig Lutgens (°1991) is de tweede laureaat van de prijs voor tekenkunst die wordt uitgereikt naar aanleiding van ‘Art on Paper’ een beurs die voor het derde jaar op rij haar tenten opslaat in Bozar te Brussel (7 tot 10 september). Aan de beurs nemen 25 galeries deel uit binnen- en buitenland met (uiteraard) kunstwerken op papier. De jury prijst de grafische kwaliteit van Lutgens jonge oeuvre en “de politieke en sociale relevantie” ervan. Hij studeert momenteel aan het  HISK (Hoger Instituut voor Schone Kunsten) in Gent waar hij woont.

Als winnaar krijgt Lutgens een budget waarmee hij tijdens de beurs een nieuwe installatie kan creëren. De kunstenaar werkt doorgaans met installaties die bestaan uit muurtekeningen, teksten, prenten en ingelijste tekeningen “die de subjectiviteit en de ervaring van de toeschouwer bevragen”, zo staat in het persbericht. ‘Art on Paper’ valt samen met het ‘Brussels gallery weekend” dat dit jaar voor de 10de keer wordt georganiseerd op 8, 9 en 10 september. 41 galeries nemen er aan deel. De galerie van Micheline Szwajcer, die enkele tijd geleden van Antwerpen naar Brussel verhuisde, keerde ondertussen terug naar haar oorspronkelijk adres in de Verlatstraat 14 te Antwerpen.

‘Exprmntl’, een documentaire film van Brecht Debackere over het gelijknamige en legendarische experimenteel filmfestival in Knokke, heeft op het FILAF festival in Perpignan de ‘Prix Spécial’ van de jury gekregen. De film blikt met sterke beelden en bewogen interviews terug op dit opwindend avant-garde filmfestival dat in België op het einde van de jaren zestig voor een culturele schokgolf zorgde. Het FILAF festival zet de spots op films van en over kunstenaars, kunstenaars die met foto en film in hun oeuvre’s werken en op kunstboeken. Zo was er dit jaar bijzondere aandacht voor de Amerikaanse filmregisseur en kunstenaar David Lynch (°1946), de Franse performance- en installatie kunstenares Annette Messager (°1943) en oud BRT/VRT medewerker Jef Cornelis (°1941) die voor de openbare omroep meer dan 200 reportages maakte van kunstmanifestaties. Zij waren op het festival ‘Invités d'Honneur’. Van Jef Cornelis is een kleine retrospectieve van zijn films voorgesteld. De in Brussel levende Franse kunstenaar Pierre Bismuth (°1963) kreeg goud voor zijn filmWhere is Rocky II’  die in het voorjaar zijn wereldpremière beleefde in Bozar te Brussel.

De Belgische Vereniging voor Kunstcritici heeft nog eens van zich laten horen. Zij bekroonde de tentoonstelling Inland Voyages in An Inland Voyage van de Belgische kunstenares Mira Sanders als beste tentoonstelling van 2016. De tentoonstelling ging eind vorig jaar door in Argos, Centrum voor Kunst en Media te Brussel. Met het reisverhaal ‘An Inland Voyage’ uit 1878 van Robert Louis Stevenson in de hand construeerde Mira Sanders een nieuw tot de verbeelding sprekend reisverhaal, een combinatie van tekeningen, teksten, geluid en filmmateriaal.

Martin Creed01.jpgDe tentoonstelling ‘Say Cheese’ van de Britse kunstenaar Martin Creed (1968) die de afgelopen tijd in museum Voorlinden (Wassenaar, NED) te zien was, is door de Leading Culture Destinations Awards genomineerd voor 'Beste tentoonstelling van het jaar'. Alle werken van Creed dragen nummers , geen titels. De kunstenaar wil op deze wijze de verbeelding bij de kijkers loslaten wat vaak aanleding geeft tot amusante woordspelingen in de commentaren. De 2 andere nominaties zijn het Rockbund Art Museum in Shanghai met de tentoonstelling 'Song Dong - I Don't Know the Mandate of Heaven' en het Hirshhorn Museum in Washington met 'Yayoi Kusama - Infinity Mirrors'. De prijs, die op 29 september wordt uitgereikt in Londen, wordt ook wel eens de Oscar van de museumwereld genoemd. Naast de beste tentoonstelling zijn er ook prijzen voor museumarchitectuur, restaurant, shop enzoverder. De prijs wordt mede gesteund door de New York Times.

In oktober volgend jaar gaat in Parijs “La Maison Rouge” (10 Boulevard de la Bastille) dicht. Het privé initiatief bouwde de voorbije jaren een stevige reputatie op in de kunstwereld. De initiatiefnemer, Antoine de Galbert, wijst er in een mededeling op dat “La Maison Rouge” door de aard van zijn aanpak en programma werd vereenzelvigd met een openbaar initiatief maar dat het kunstencentrum financieel afhankelijk is van privé mecenaat en van de 600 leden tellende vriendenkring. In het centrum kregen ook veel Belgische kunstenaars de kans om zich te tonen aan het Parijse publiek. De laatste, in 2014, was een dubbeltentoonstelling met Berlinde De Bruyckere (1964) en Philippe Vandenberg (1952-2009). Het centrum zal volgend jaar afsluiten met een tentoonstelling van kunstenaars die in hun oeuvre de droom van e mens om zelfstandig te kunnen vliegen verbeelden. Er zal onder andere werk te zien zijn van Panamarenko.  Mecenas Antoine de Galbert heeft het plan opgevat om actief te blijven in de kunstwereld met tentoonstellingen van zijn privé verzameling.

Ook de Kunsthalle Düsseldorf (Grabeplatz) hangt een sluiting boven het hoofd. Besparingen van overheidswege zijn de oorzaak. De Kunsthalle bouwde vanaf de jaren zestig een reputatie op als vrijplaats voor nieuwe kunstontwikkelingen. Momenteel loopt er een handtekeningactie om de gemeenteraad op andere gedachten te brengen.

Beter nieuws komt er uit Antwerpen waar de Kunsthal Extra City (Eikelstraat 31) op 8 september heropend met de thema tentoonstelling ‘Extra-Citizen’. Extra City curatoren Antonia Alampi, iLiana Fokianaki en Michiel Vandevelde gaan op zoek naar “processen en strategieën van burgerschap in steden die zich moeten aanpassen aan de diversiteit van hun huidige en toekomstige bewoners”.

 

RD

Afbeelding installatie en schilderij Martin Creed in Voorlinden (foto: New Reform) 

De commentaren zijn gesloten.