• MOET KUNST DE (KUNST)WERELD REDDEN?


    Amanda Ross-Ho Installatie Middelburg.jpgDe dreiging dat musea in de toekomst nog meer dan vandaag al reeds het geval is aangewezen zullen zijn op privé mecenaat om leefbaar te blijven  is zichtbaar en voelbaar. Er waait een conservatieve stroming doorheen de politieke wereld die oproept om hard te besparen en liefst in sectoren die geen economische meerwaarde opleveren. Musea en culturele centra zijn volgens vele politici verlieslatende posten die niet leiden tot een win win operatie die hun imago versterkt. De ultra conservatief en nieuwgekozen Amerikaanse president Donald Trump zal het tij niet keren.

    Lees meer...

  • UTOPIA IN TIJDEN VAN CULTURELE VERMARKTING

    Utopia_TheFutureIsMore_MEDIUM_RECTANGULAR_24.jpg500 jaar geleden drukte de Aalstenaar Dirk Martens in zijn Leuvense atelier het boek ‘Utopia’ grotendeels op Vlaamse bodem geschreven door de Engelse humanist en toppoliticus Thomas More. De stad Leuven herdenkt dit feit met een stadsfestival waarbij vooral More en zijn vriendenkring als blikvangers worden opgevoerd. De drukker, hoewel de eerste in de Nederlanden, is maar een voetnoot in de expo. Tijdens de persconferentie werd er op gewezen dat de vorige grote tentoonstelling in Leuven, over de Vlaamse kunstschilder Rogier van der Weyden, liefst 7,2 miljoen euro omzet genereerde waarvan een groot deel bij de plaatselijke horeca! En Vlaams minister Ben Weyts had het over de “vermarkting” van de “Vlaamse meesters” als uithangbord voor het aantrekken van toerisme. Kunst en cultuur als business model, zo wordt in Vlaanderen de toon gezet voor de herdenking van een uitzonderlijke gebeurtenis dat de spots plaatst op een boek geschreven door een van de grootste figuren van zijn tijd Thomas More en dat gedrukt is door Dirk Martens die de boekdrukkunst in Vlaanderen op de wereldkaart zette. Uniek materiaal dat meer verdient dan commerciële vermaking.

    Lees meer...