• Yoko Ono

    2016:  retrospectieve MAC Lyon.

    YokoOno.jpgHet ‘Musée d’art contemporain’ (MAC) in Lyon gaat volgend jaar, van 9 maart tot 10 juli, een grote overzichtstentoonstelling organiseren met werken van Yoko Ono (°1933 Tokyo). Ono, groeide deels op in de Verenigde Staten waar ze filosofie studeerde. Als gevolg van de tweede wereldoorlog keerde ze met haar ouders en broer terug naar Tokyo. De bombardementen op die stad dreven haar naar het platte land. Het onwerkelijk leven daar heeft haar aangezet tot het maken van kunst. In 1952 schreef ze er met The Soundless Music en An Invisible Flower haar eerste conceptuele teksten die ze beschouwd als de basis voor haar latere werk. In 1953 kwam ze terug in New York wonen om haar studies te vervolmaken en raakte er bevriend met de kunstenaars uit de fluxus beweging. In 1960-61 schreef ze een aantal ‘conceptual instruction pieces’ die voor een handvol mensen werden voorgesteld tijdens haar eerste solo tentoonstelling in de AG Gallery van George Maciunas een van de basisfiguren van fluxus. Een andere aanwezige was de musicus John Cage. Op de tekenbladen, die aan de wanden van de galerie waren vastgemaakt, las men: Painting for the Wind, Shadow Painting, Painting to Be Walked n...Yoko Ono kwam al snel tot de conclusie, zoals de meeste andere experimentele kunstenaars van die tijd, dat het niet noodzakelijk was om te schilderen maar dat woorden en instructies volstaan om de verbeelding bij de mensen aan te wakkeren. Ze voerde de instructies ook zelf uit met performances in de openbare ruimte (foto, still uit de video Walking on Thin Ice, 1981). In haar latere oeuvre zijn ook geluid, films, installaties en participatieve werken ontstaan. Zonder twijfel zijn ook haar acties die ze  samen met John Lennon uitvoerde door de fluxus ideeën beïnvloed; de ‘bet in’ in het Amsterdams Hilton Hotel (1969) bijvoorbeeld of de muziek en optredens van de Plastic Ono Band.

    Het MAC heeft de ambitie een totaaloverzicht van haar oeuvre te tonen van 1952 tot 2016. Ze maken hiervoor 3 verdiepingen vrij. De tentoonstelling krijgt als titel ‘Lumiére’, een verwijzing naar haar allereerste werken die ze op het platteland maakte in het licht van de maan.

     

    Roger D’Hondt

     Lees ook : « 1967: zedenschendende optreden Yoko Ono in Knokke

  • Antwerp Art Book Fair

    De Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen organiseert voor de tweede keer een internationale kunstboekenbeurs. In haar lokalen Venusstraat 34, in het centrum van de stad, bieden meer dan 70 standhouders uit België, Nederland, Duitsland en Frankrijk hun kunstboeken, kunstenaarsboeken, fotoboeken, catalogi, tijdschriften en ander artistiek drukwerk aan.

    Kunstboekenbeurzen zijn zeer in trek. Onlangs was het in Wiels nog op de koppen lopen. Bekend is ook de boekenmarkt die Wim Drijvers elk jaar inricht op het plein voor het SMAK in Gent. Door het feit dat het om vaak kleinschalige initiatieven gaat, of boekprojecten van kunstenaars en creatieve vormgevers, heeft men de gelegenheid om de ontwerpers en uitgevers persoonlijk te ontmoeten aan hun respectieve standen. Anderzijds trekken deze beurzen specifieke verzamelaars aan.

    Als toemaatje heeft er in Antwerpen ook een kleine tentoonstelling plaats. Na Roland Van den Berghe, die vorig jaar in de belangstelling werd gezet, wordt dit jaar gefocust op het gedrukte oeuvre van Werner Cuvelier (°1939). In de loop van de jaren zestig evolueerde Cuvelier’s oeuvre van een geometrische abstractie naar een meer conceptueel gerichte praktijk die uitmondt in een systematiseren van schilderkunstig gegeven. ‘Zijn boekpublicaties uit de jaren zeventig enten zich op de archivalische en systematische benadering die kenmerkend is voor de Angelsaksische conceptuele kunst. In hun sobere, minimalistische uitvoering bevragen de kunstenaarsboeken van Cuvelier de status van 'objectieve, wetenschappelijke informatie en communicatie. Zijn systematische lijsten, statistieken en reisbeschrijvingen evoceren een repetitieve en precieze werkwijze, die in de jaren tachtig, wanneer hij het schilderen terug oppikt, ook een picturale vertaling krijgt’, aldus de aankondiging. Cuvelier komt vanaf 22 november ook aan bod in de cyclus over “geometrisch abstracte” kunst die het FeliXart museum in Drogenbos organiseert.

    De beurs in Antwerpen richt zich niet enkel op verzamelaars van tweedehands en antiquarische publicaties maar ook op liefhebbers van hedendaagse kunstenaarsboeken. Beeldende kunstenaars en kunststudenten stellen er hun materiaal voor. Die interactie van oud & nieuw, van antiquarisch & avant-gardistisch, moeten de ‘Antwerp Academy Art Book Fair’ een uniek profiel geven.
    Zaterdag 17 oktober 2015 van 10u - 18u. Gratis toegang

     

    RD