Yoko Ono

2016:  retrospectieve MAC Lyon.

YokoOno.jpgHet ‘Musée d’art contemporain’ (MAC) in Lyon gaat volgend jaar, van 9 maart tot 10 juli, een grote overzichtstentoonstelling organiseren met werken van Yoko Ono (°1933 Tokyo). Ono, groeide deels op in de Verenigde Staten waar ze filosofie studeerde. Als gevolg van de tweede wereldoorlog keerde ze met haar ouders en broer terug naar Tokyo. De bombardementen op die stad dreven haar naar het platte land. Het onwerkelijk leven daar heeft haar aangezet tot het maken van kunst. In 1952 schreef ze er met The Soundless Music en An Invisible Flower haar eerste conceptuele teksten die ze beschouwd als de basis voor haar latere werk. In 1953 kwam ze terug in New York wonen om haar studies te vervolmaken en raakte er bevriend met de kunstenaars uit de fluxus beweging. In 1960-61 schreef ze een aantal ‘conceptual instruction pieces’ die voor een handvol mensen werden voorgesteld tijdens haar eerste solo tentoonstelling in de AG Gallery van George Maciunas een van de basisfiguren van fluxus. Een andere aanwezige was de musicus John Cage. Op de tekenbladen, die aan de wanden van de galerie waren vastgemaakt, las men: Painting for the Wind, Shadow Painting, Painting to Be Walked n...Yoko Ono kwam al snel tot de conclusie, zoals de meeste andere experimentele kunstenaars van die tijd, dat het niet noodzakelijk was om te schilderen maar dat woorden en instructies volstaan om de verbeelding bij de mensen aan te wakkeren. Ze voerde de instructies ook zelf uit met performances in de openbare ruimte (foto, still uit de video Walking on Thin Ice, 1981). In haar latere oeuvre zijn ook geluid, films, installaties en participatieve werken ontstaan. Zonder twijfel zijn ook haar acties die ze  samen met John Lennon uitvoerde door de fluxus ideeën beïnvloed; de ‘bet in’ in het Amsterdams Hilton Hotel (1969) bijvoorbeeld of de muziek en optredens van de Plastic Ono Band.

Het MAC heeft de ambitie een totaaloverzicht van haar oeuvre te tonen van 1952 tot 2016. Ze maken hiervoor 3 verdiepingen vrij. De tentoonstelling krijgt als titel ‘Lumiére’, een verwijzing naar haar allereerste werken die ze op het platteland maakte in het licht van de maan.

 

Roger D’Hondt

 Lees ook : « 1967: zedenschendende optreden Yoko Ono in Knokke

De commentaren zijn gesloten.