• La Biennale di Venezia, de kracht van België.

    Venetië is tot 24 november (voor de 55ste keer) de pleisterplaats voor de hedendaagse kunstscène. Dat is niet altijd zo geweest. Onder druk van de Documenta, die in de naoorlogse jaren in Kassel is ontstaan en resoluut koos voor vernieuwing door in te spelen op de actualiteit in de kunstwereld en nieuwe vormen van presentatie, kwam ook La Biennale tot besef dat tradities kunnen ophouden om te bestaan. De Arte Povera beweging rond Germano Celant speelde een belangrijke rol in het nieuwe concept dat in de jaren 70 is begonnen door de tentoonstelling te spreiden over diverse locaties. Toch blijft één traditie overeind, namelijk de landenpaviljoenen in het Giardini park. De laatste weken passeerden via de webmaster e-flux heel wat landenpresentaties de revue. Op het gevaar af om te oordelen op basis van deze gegevens lijkt het toch nog nodig om verder te sleutelen aan deze formule. 

    Gelukkig zijn de Belgische inzendingen de laatste jaren van een fameus gehalte en zijn de gewesten, die om beurten een afvaardiging aanduiden, er in geslaagd het regionaal niveau te overstijgen. Met de inzending van Berlinde De Bruykere (Gent, °1964) is dit zondermeer het geval. Zij werkt al vele jaren aan een consistent oeuvre waarin natuur, kwetsbaarheid en vergankelijkheid zichtbaar worden gemaakt. Haar installatie ‘Kreupelhout – Cripplewood’ voegt daar nu een dimensie aan toe. De in situ installatie, van in was gegoten bomen, is opgebouwd binnen de historische context van Venetië. Behalve de historische context ging ze ook een dialoog aan met J.M. Coetzee, auteur en winnaar van de Nobelprijs voor de literatuur. De wederzijdse inspiratie brengt uiteindelijk ‘Kreupelhout – Cripplewood’ tot was het is geworden. Volgend jaar komt het werk ook naar het SMAK in Gent. Naar aanleiding van Venetië wordt in samenwerking met het Mercatorfonds een ‘artist-book’ gepubliceerd. 

    Er zijn nog heel wat andere Belgen op de Biënnale en in de randprogramma’s. Harald Thys en Jos de Gruyter, Patrick Van Caeckenbergh, Thierry De Cordier, Norbert Ghisoland,Renato Nicolodi, LAb[au], SIC) asbl, Koen Vanmechelen (Pav 0) en (Glasstress), Mark Manders, Wunderkammer,  Marin Kasimir en Dora García.  Axel Vervoordt toont er tijdens de zomer een selectie kunstenaars uit zijn gelijknamige foundation. Meer informatie op de voor deze gelegenheid meertalig ontworpen website : www.belgianpavilion.be 

    Spanje vaardigde de in Rotterdam wonende Lara Almarcegui af die in  2005 te Sint-Truiden het indrukmakende poject ‘The Rubble Mountain’ (foto) realiseerde en vorig jaar ook aanwezig was tijdens ‘Track’ in Gent en ‘Manifesta’ in Genk.

      

     

    RD

     

  • MUSEUM DHONDT-DHAENENS

     

    ART & LANGUAGE : LUIS IN DE PELS

    Het museum Dhondt-Dhaenens in Deurle presenteert tot 16 juni werken van het Britse kunstenaarscollectief Art & Language. De beweging heeft in Vlaanderen (België) veel aanhangers, zo blijkt uit het aantal werken afkomstig uit Belgische collecties dat in de tentoonstelling is opgenomen. Deze is grotendeels opgebouwd rond een serie schilderijen uit de cyclus “in the Style of Jackson Pollock” - waarvan de eerste dateren uit de jaren ‘70 - en de ‘in situ’ installatie ‘Portraits and a Dream III’ waarin de kunstenaars 147 gekopieerde prenten verwerken. Art & Language speelde een betekenisvolle rol in de ontwikkeling van de conceptuele kunsten einde van de jaren zestig.

    Resa2013 010.JPG

     

     

     

     

     

    Lees meer...