• Francis Alys in Wiels: de maatschappij als draagvlak voor creativiteit.

    6.jpg

    Dat een creatieve benadering van het begrip ‘kunst & maatschappij’ sterke beelden oplevert bewijst de tentoonstelling ‘A Story of Deception’ van Francis Alys (BE °1959) welke momenteel te zien is in het kunstencentrum Wiels te Brussel en volgend jaar vanaf 8 mei in het Museum of Modern Art in New York. Deze in Antwerpen geboren francofone kunstenaar leeft al jarenlang in Mexico waar hij, als ontwikkelingshelper, de basis heeft gevonden voor zijn creatieve energie.

    Kunst met een maatschappelijke context heeft een identiteit die sporen nalaat in de kunstgeschiedenis. In de geschiedenisboeken komen is met zekerheid niet de hoofdbekommernis van Alys, die sterk in zijn schoenen staat. Dit voel je aan bij het bekijken van zijn werk dat niet is gedreven door passionele schoonheid maar aanvoelt als een statement in de context van de maatschappelijke realiteit. Alys is niet te plaatsen als een ‘Belgisch kunstenaar’, hij vertegenwoordigt geen land maar een cultuur met een visie.

    Zijn werk straalt een vurig verlangen uit om de mensen op betere gedachten te brengen als ze nadenken over politiek, economie en maatschappijvormen zoals samenleven. In de Latijns –Amerikaanse ontwikkelingslanden is er nog een “gevoel” van samenhorigheid, iets wat in de West Europese landen al lang is weggeëbd ten nadele van een “ik” cultuur.

    RD

    Meer op www.welkunst.com