• Paraza Forever (2de versie)

    De kunstweek van Paraza is op een schitterende wijze van start gegaan. “Façades et Interieurs” was bedoeld als een kleinschalig project maar door de inbreng van de kunstenaars heeft het een veel grotere allure aangenomen. De schitterende interventies leiden bovendien tot geanimeerde gesprekken met de autochtone bevolking en de uit 18 landen afkomstige inwoners van Paraza.

     

    Ik kan mij goed voorstellen dat sommige inwoners van Paraza zich vragen stellen over deze “manifestatie” van hedendaagse kunst.  Maar dit debat is eigen aan de kunst die geen vanzelfsprekende werkelijkheid is. Ze is niet ingericht op de gebruikelijke - klassieke - wijze, maar het gevolg van interventies. 

      

    Ik heb aan de kunstenaars gevraagd om een kunstwerk te maken dat zich situeert in het hart van deze gemeenschap. Zij hebben rekening gehouden met de leefwereld die hier aanwezig is en wat zich afspeelt in de woningen en op het openbare domein. Vandaar ook de titel ‘Façades et Interieurs’.

     

    Wat de kunstenaars voorstellen houd natuurlijk een surrealistische weerspiegeling in van deze realiteit. Ze waren nooit voorheen in Paraza, beschikten maar over een beperkte informatie die hoofdzakelijk via de projectomschrijving én visueel via 'Google street view' is verkregen.

     

    Door hun inbreng vestigen de kunstenaars zich gedurende 10 dagen onder de plaatselijke bevolking. Alle hier tentoongestelde kunstwerken zijn ’creaties’ die speciaal gemaakt zijn voor Paraza. Zij zullen in deze vorm dan ook nergens anders in de wereld te zien zijn. Wij kunnen dus spreken van een exclusief gebeuren voor een gemeenschap die tot voorheen weinig of geen raakpunten had met 'art contemporain'.

     

    Een overzicht:

     

    24aug2010Corbere 169.JPGJo De Smedt maakte voor dit project een reeks van 6 tekeningen. De ingeving voor zijn tekeningen vond hij in een artikel dat op 9 februari van dit jaar in De Morgen is verschenen en waarin de Amerikaanse columnist Nicholas D. Kristof zijn verhaal doet over Jeanne, een meisje dat in haar Congolees dorp meermaals wordt verkracht door rebellen. Onder het motto "Kultur daar zit toch eigenlijk niemand op te wachten" bezorgde Jo De Smedt aan de bevolking van Paraza een ‘editie’ van zijn tekeningen op A5formaat. De editie kan ingelijst worden zodat de bewoners zich eigenaar kunnen noemen van een exclusief kunstwerk. Daar voegde hij een 'fictieve'  brief van Jeanne aan toe geadresseerd aan haar al even ‘fictief’ in Paraza verblijvende moeder. In de tekeningen waren uitspraken in de Duitse taal opgenomen en dit lokte dit bij enkele uit Duitsland afkomstige inwoners reacties los.  

     

     

    Nico Dockx, Helena Sidiropoulos, Kris Kimpe en Jean-Michel Meyers hadden in collectief verband elk persoonlijk een24aug2010Corbere 086.JPG poster ontworpen in pantone fluo blauw. In Paraza maakten ze met die posters composities tegen de gevels van het lokale patrimonium dat eerder beperkte van omvang is. Zo ontstonden er op mozaïek gelijkende ‘wallpaperschilderingen’. Een daarvan werd geplakt op de gevel van de oude coöperatieve cave. Het was de Franse politieke voorman Jean Jaures, afkomstig uit de streek, die in de vorige eeuw de coöperatieven in het leven riep om de plaatselijke boeren te wapenen tegen de oprukkende industrialisering. Het project van Nico, Helena, Kris en Jean-Michel zorgde in het zonnige maar anders nogal monotone Paraza voor een stijlverandering met een verfrissend effect. De idee van collectieve

    samenwerking onder kunstenaars heeft grote verdiensten als maatschappelijk project tegen een sterk geindividualeerde maatschappij. 

     

      

     

    24aug2010Corbere 033.JPGFrancis Denys zorgde met zijn ingrepen voor een “fundamentele” discussie over kunst bij de plaatselijke bevolking. Velen van hen kwamen nooit eerder van zo dichtbij en menselijking in aanreking met hedendaagse kunst. Hij zocht zijn materiaal ter plaatse bij elkaar. Op een openbare plaats, met zicht op de valei, realiseerde hij met hooi, plastiek en tape een “La boule de Paraza”. Een prachtige sculptuur. Nog opmerkelijker is zijn ‘Les Pierres” geïnstalleerd voor de plaatselijke epicerie. De sculptuur bestaat uit een surfplank met daarop in doorschijnende plastiek verpakt enkele keien gevonden aan de oever van de ‘Canal du Midi’ en multiblocks die gebruikt worden voor de bouw van woningen. Het werk refereert naar de uitspraak  ‘an artwork is a kind of shop’. Op de 'banc public' was dit uiteraard een gespreksonderwerp dat niet snel zal vergeten worden.  Zo kan je uiteraard kunst uit het elitaire weefsel halen waarbij de kunstenaar niets moet afdoen van zijn principiële concept. 

     

     

     

     

    24aug2010Corbere 132.JPGJan(us) Baudewijns zorgde met zijn Nicholas Sarkozy en Carla Bruni schilderijen voor  politieke deining bij de plaatselijke gemeenschap. Jan(us) bedoeling is om het debat aan te zwengelen rond de figuur van de Franse president Sarkozy die steeds meer en meer voor gesprekstof zorgt. Dus maakte Jan(us) enkele protretten van Sarko en Carla in verschillende posen. In enkele huiskamers introduceerde hij de beide als in een soort van "statieportretten"; aan de wand in de inkomhal, op de schouw van de open haard en op de wandkast. De portretten zijn bovendien ingelijst in kaders uit de kringloopwinkel. Jan(us) schilderde ook 2 portretten op ronde verkeerborden die hij aanbracht aan de pont over de Canal du Midi, de hoofdtoegang tot de gemeente! De ochtend daaropvolgend kreeg de burgemeester van Paraza al reeds telefoons van verontruste burgers die de portretten niet konden 24aug2010Corbere 079.JPG appreciëren. Was Sarko er teveel aan of waren de protretten anstootgevend. Er werd een plastiekzak overgehangen en vastgemaakt met kleefband. Na een discussie met de burgemeester op de avond van de opening kregen de werken een nieuwe bestemming naast de aanlegsteiger. 

     

     

     

    Voor de opening zorgde Alain Arias Misson met een performance voor een hoogtepunt.Tijdens een 30 minuten durende performance kleefde hij in de rue De Pont hij op enkele woningen aanhalings-, uitroeptekens, punten, coma’s en een tekening van een oor. De kunstenaar visualiseerde daarmee op stilistische maar gevatte wijze het leven achter de gevels van de woningen. Met deze actie keerde Alain Arias Misson terug naar zijn ‘public poems’ die hij in het begin van de jaren zeventig jaren ontwikkelde en een sterke verwantschap onderhoud met de fluxus kunst.   

     

    De hedendaagse kunst situeert zich vandaag meer dan ooit in het domein van de maatschappij, als context voor de sociale en politieke realiteit. Kunst en maatschappij zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar ook de kunst zelf moet zich in vraag durven stellen, daarom dat ik ook een aantal teksten van Hervé Fischer in het geheel heb opgenomen.

     

    Deze manifestatie sluit zich (onbewust) aan bij de reeks tentoonstellingen van hedendaagse kunst die onder de naam “Casanova Forever”  momenteel in de Languedoc-Roussilion worden georganiseerd door het Frac en de regionale overheid.

    plan-1.jpg 

    Belangrijk is het project is ook de rol van de plaatselijke vereniging Le Pont. Voor hen was het project één groot vraagteken. Ze hebben waarschijnlijk niet beseft wat dit zou brengen. Maar vast staat dat er nog vele jaren zal over gesproken worden. De basis is gelegd voor een project dat op termijn iets kan betekenen. Paraza was voorheen een plaats zonder culturele geschiedenis, maar Le Pont heeft daar duidelijk verandering in gebracht.

     

    Zaterdagavond wordt het project afgesloten met een geleide wandeling langs de kunstwerken en een openlucht vertoning van video’s met werk van Jo De Smedt en Hervé Fischer.

     

    Roger D’Hondt

    24aug2010Corbere 046.JPG
  • Kunstproject: 'Façades et Intérieurs' in Paraza (Frankrijk)

    Van 18 tot 28 augustus 2010 organiseert de vereniging ‘Le Pont’ in het Zuid-Franse plaatsje Paraza een kunstproject. Het is deze vereniging die Roger D’Hondt heeft aangesproken om dit jaar een project te realiseren  in navolging van de sinds een paar jaar georganiseerde manifestaties. Het is Roger D’Hondt die ook het concept Façades et Intérieurs bedacht. Het uitgangspunt van het project is om aan Paraza een culturele betekenis te geven rekening houdende met de eigenheid van de plaatselijke bevolking en haar inschatting van culturele waarden.

    Het ‘concept’ voor dit kunstproject  wil de “ Façades et Intérieurs “ van Paraza benutten voor een artistieke ingreep. Met “Façades” wil Roger D’Hondt Paraza ‘figuurlijk’ in de kijker zetten, anderzijds wil hij met “Intérieurs” het erfgoed van de gemeente openen. Beiden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden door een bescheiden culturele geschiedenis. 

    Voor deze manifestatie doet hij beroep op 2 kunstenaars met wie hij vroeger samenwerkte in zijn kunstencentrum New Reform (Aalst -1970-78), en een aantal kunstenaars die hij selecteerde in functie van het onderwerp en op basis van bepaalde inzichten en talenten die hij in hun werk heeft waargenomen. Zij benutten schilderkunst, installaties, performances en andere conceptuele projectvormen, rekening houdende met “bepaalde financiële en materiële beperkingen en omstandigheden”. Zij verblijven in Paraza om de projecten af te werken en te installeren. Ze worden daarbij opgevangen door locale bewoners, hiermede wordt het derde doel van het project, het sociaal weefsel versterken, gerealiseerd!

     De evolutie van het project ter plaatse is te volgen op www.welkunst.skynetblogs.be

    Deelnemende kunstenaars en korte beschrijving van de projecten

     

    JAN(US) BOUDEWIJNS (°1977 Mortsel) Woont en werkt in Deinze. Opleiding: meester vrije beeldende kunsten, optie Experimenteel Atelier, St. Lukas Hogeschool, Brussel. Onder de aanstekelijke titel "Pa(pa)raza"  zal hij “staatsieportretten” van de Franse president Nicolas Sarkozy en zijn echtgenote Carla Bruni integreren in enkele huiskamers. De portretten zullen tijdens het project deel uitmaken van het interieur in Paraza. Het zijn vrije interpretaties van ‘actuele situaties’ in de geest van Marcel Duchamp.

    Sarkozy.JPG

    untitled.jpg

      

     

     

     

    Bio : 2010 Internetauction MDD (museum Dhondt-Dhaenens) Deurle, Wallpiece 08  St. Lucas Antwerpen, Lineart Francesco Rossi Gent 2009 Lucky Trapezium. Four painters in good shape, Rossicontemporary, Brussels 2008 De visuele compositie van de plaats, CC Hasselt 2007 PremiereVue, Passage du Retz, Michel Nuridsany, Paris; Invités, Galerie De Vennen/Cacaofabriek, Helmond; , Hof De Bist, Ekeren 2006 Factura, De Markten, Brussels; Drawings, SECONDroom, Brussels 2005 Fw:Painting, Montanus, Diksmuide 2004 Ruler guides, Gallery’VUB, Brussels; Soorten van blindheid, St. Lucas, Antwerpen; Fortstraat100, Fort IV, Mortsel 2003 Pink Perfection, Ros Beiaardzaal, CC Dendermonde; Interpretaties, CC, Knokke-Heist 2002 Start >>< Backwart, Leopoldskazerne, Gent 2001 De Selectie, Bibliotheek, Boechout; Project Isles, Fabriekspanden St.Michel, Brussels www.rossicontemporary.be

    FRANCIS DENYS (°1964 Gent) Woont en werkt in Brussel. Opleiding: Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK), Antwerp, 1996-1999 en kunstgeschiedenis, Vrije Universiteit Brussel (VUB), 1988-1992. "Boules, Pierres, Bâtons & Sudokus" is de naam voor het meerledig werk dat hij ter plaatse zal maken en dat zal bestaan uit de delen vernoemd in de titel. Hij zal een "boules migratrices" maken met hooi, een "histoire naturelle" met gevonden stenen, "Bâtons" , kunstig bewerkte lange, lange stokken die hij her en der in het straatbeeld zal posteren en de "Sudokus" zullen eveneens in de straten verschijnen.

    BPBS001.jpg

    Bio:  2010 BCBC, Pocketroom, Antwerp, Façades & Interieurs, Paraza, Galerie EL, Welle , moorDNOCES, A Brief History of SECONDroom, Brussel, Please Pay Attention Please, Annex Amperdans, Antwerp, A Certain Proposition, SECONDroom, ARTLAB² @ Zennestraat 17 Brussels , XM project space by Stefaan Dheedene, Maes & Matthys Gallery, Antwerp, new thinx (from Japan), Galery VUB, Brussel, Wat is / wat zou kunnen (Kristof Van Gestel), W139, Amsterdam (NL), New Reform, Netwerk Galerij, Aalst ,Liaisons, Galery’, VUB, Brussel, met Greet De Gendt, Beelden Buiten, Tielt , Galerie Kunst-Zicht, Gent met Stefaan Dheedene, Re-animating the City - Part VI, sprite, F18, Antwerpen ,Salon des Belges, The Clock Tower, New York (USA),Staal / Chocolat Chaud, Galerie Duchamp, Yvetot (France), Akiyoshidai International Art Village, Akiyoshidai (Japan),Biennale, Leuven, Art in the Home, Yamaguchi (Japan), Belgica Special, De Brakke Grond, Amsterdam (NL) http://www.francisdenys.com/


    JO DE SMEDT (°1974 Asse) Woont en werkt in Asse. Opleiding tot meester in de Beeldende Kunsten – afdeling Vrije Grafiek – Hoger Instituut Sint-Lukas Brussel. Het uitgangspunt voor zijn interventie  is een artikel van Nicolas  D. Kristof, columnist van de New York Times, die onlangs het aangrijpend verhaal bracht van Jeanne een meisje van 19 jaar dat in Congo op misdadige wijze is verkracht. Alle inwoners zullen een brief ontvangen gericht aan de fictieve moeder van Jeanne, woonachtig in Paraza. Zo wordt het levensverhaal van Jeanne persoonlijk voor de inwoners van Paraza. Niet meer de ver van mijn bed show.... De brief is vergezeld met reproducties van tekeningen die hij maakte zich gebaserend op het bewuste verhaal.

    _DSC0244.jpg 

    Bio: 2010: ‘Fake!’ Stedelijk Museum Aalst, ‘Betonrot Expo’  De Markten Brussel, 2009: ‘Le  Portique’ Le Havre , ‘Integrated09’ De Singel Antwerpen ‘FAUX FRERES & … …’ Berliner Kunstsalon Berlijn ,‘Kultur / daar zit toch eigenlijk niemand op te wachten’ Galerie De Ziener, 2008 :‘Betonrot’ 5th International DADA Festival Kolin Czech Republic,‘Le Cirque Sous L’eau / Insert Coin’ Galerie C. De Vos Aalst, ‘VSTA08’ Galerie De Ziener Asse 2007 : ‘Betonrot/ Bonjour facteur’ Villa Ter Borcht Essene, ‘20 JAAR DE ZIENER’ Galerie De Ziener, CC De Doos Hasselt, GC De Markten Brussel 2005 :‘Mann Diese Frau Ist Hammerhart’ Galerie De Ziener , ‘Biennale  Internationale de Gravure’ Liëge (i.s.m. De Markten Brussel),‘St-Hubert’ Galerie C. De Vos www.jodesmedt74.be



     

    HERVE FISCHER (°1941Parijs) Kunstenaar en filosoof met dubbele nationaliteit Fransman en Candees. Woont en leeft in Québec. Oud leerling van de l'École Normale Supérieure (rue d'Ulm, Paris, 1964). Hij studeerde de politieke filosofie van Spinoza (onder leiding van Raymond Aron), en heeft zijn doctoraatsproefschrift aan de sociologie van de kleur gewijd (Universiteit van Québec in Montréal). Gedurende talrijke jaren heeft hij de sociologie van de cultuur en de communicatie aan deSorbonne-Parijs V onderwezen (Lector in 1981). In Parijs was hij eveneens leraar aan de École Nationale Supérieure van de decoratieve Kunsten (1969-1980). Gelijktijdig heeft hij een loopbaan van multimediakunstenaar uitgebouwd. In Paraza zal een documentatie van zijn theoretisch werk worden getoond.

     Hervé Fischer.jpgBio: 1971: stichter van de groep ‘Art Sociologique’, 1979 déclarè au cours d’une performance au Centre Beaubourg à Paris: ‘L’Histoire de l’art est terminée’ , Il a cofondé la Cité des arts et de nouvelles Technologies de Montrèal en 1985.   Il a participé notamment aux biënnales de Venise (1976), Sào Paulo (1981) et Documenta 7 Kassel (1982) et exposé solo dan nombreux musées d’art contemporain.  Il a publié de nombreux articles et livres sur l'art et les communications, notamment:  1974 : Art et communication marginale, Balland, 4 – 1976: Théorie de l'art sociologique, Casterman, 1981 L'Histoire de l'art est terminée, Balland, et recent 2010: L’avenir de L’art, vlb éditeur Québec  www.hervefischer.net

     

     

    NICO DOCKX (°1974 Antwerpen), leeft en werkt in Antwerpen. Hij werkt van uit een fundamentele zorg met archieven en andere structurele processen zoals gegevens, geheugen, informatie, distributie en beheer. Vaak zijn de onderzoeken het resultaat van een samenwerking met andere kunstenaars. Zijn installaties, publicaties, geluiden, teksten en beelden onderzoeken het verband tussen perceptie en herinnering, waarbij de mogelijkheid voor meerdere interpretaties ontstaat.

    Bio : Laureat Jeune Peinture Belge (2010), ‘Ars Viva’ Museum Morsbroich Leverkusen, e-flux PawnShop Gallery Los Angeles, Open Studios Künstlerhaus Bethaniën Berlin, société anonyme Frac Ile-de/France Paris, Galerie Art & Essai Rennes, 50th Venice Biennal/Haus der Künst, Munchen, Witte de With, Rotterdam, Musée des Beaux Arts de Nantes. www.kunstonline.info

    HELENA SIDIROPOULOS (°1979 Borgerhout), leeft en werkt in Antwerpen. Voor haar is het belangrijk om de wereld te zien op verschillende manieren, door te reizen en na te denken over de verschillende wijzen van omgaan in de samenleving. Ik vertaal deze gedachten vooral in poëtische teksten en andere middelen, zoals fotografie, video, schilderkunst, ...

    Bio :Laureat Jeune Peinture Belge (2010)

    KRIS KIMPE (°1963), leeft en werkt in Antwerpen. Werkt als architect hoofdzakelijk binnen het gebied van hedendaagse beeldende kunst. Zijn praktijk bestaat uit het ontwerpen van tentoonstellingen, de conceptvorming en technische bijstand bij de realisatie van kunst in de openbare ruimte en het ontwerpen van kunstenaarsateliers. Hij is internationaal assistent van Dan Graham en werkt daarnaast regelmatig voor en met andere kunstenaars. Sinds 2006 is hij samen met Koenraad Dedobbeleer de uitgever van het architectuur-fanzine UP. In 2001 richtte hij met Bruno Poelaert een architectuurcollectief op. www.desingel.be

    JEAN-MICHEL MEYERS (°1947 Ukkel ) is grafikus. Leeft en werk in Kapellen. poster_paraza_DEF_11-08 (2).jpg

    Voor Paraza, ontwerpen zij (Nico, Helena,  Kris en Jean-Michel ) samen een wallpaper/ poster die zij zullen gebruiken als een middel voor een  interventie/ingrijpen/verandering op enkele plaatselijke gebouwen die ingebed zijn de lokale architectuur. Er zullen zo een 4 x 250 posters worden geplakt. 

     

     

     

    ALAIN ARIAS-MISSON, (°1936 Brussel). Kunstenaar en schrijver, woont en werkt in Parijs. Is één van de grondleggers van de visuele poezië beweging in het begin van de jaren ’60 met zeer sterke verwantschap tot Fluxus. In 1965 bedacht hij het concept ‘Public Poem’ (Openbaar gedicht) in zijn werk. Men zou het de poezie van de ‘openbare ruimte’ kunnen noemen, het magisch straattheater dat bestaat uit de waarneming van het leven. In de straten  zal hij een nieuwe ‘public poem’ : “INVISIBLE CONVERSATIONS” uitvoeren.

     POEMX M (3).jpgBio: Emily Harvey Gallery New York en Venetië , Galérie Lara Vincy Paris ,Lazzari Cultural Space Treviso, Depardieu Gallery Nice, Jean-Paul Perrier Gallery Barcelona,  "Word and image since 1910" Museum of Modern Art of Rovereto, Biennale van Lyon, ‘Poésure et Peintrie’ Museum Marseille, ‘recently OPEN’ the International Open-Air Sculpture and Installation show in het Lido tijdens het Film festival van Venetië,  Lodz Biennale, Poland, de 51st Biennale van Venetië, in the Collateral Event, "Poles Together, Poles Apart". Zijn werk is in diverse museum- en  private collecties zoals het Getty Museum in California, het Bolzano Museum in Italy, het stedelijk Museum van Amsterdam en Stuttgart in Duitsland. Hij publiceerde verschillende kunstboeken :oa "The Public Poem Book"; in 1978 en in 1993: "The Verbo-Visual Sins of a Literary Saint",  en vier  romans.  www.ariasmisson.com

     

     

     

    Roger D’Hondt (°Aalst 1948). Oprichter New Reform(1970-1979). laureaat zilveren medaille Schuman (1978), uitgereikt door de ‘Association des Amis de Robert Schuman’, Metz, Frankrijk. Van 1973 tot 1975 medewerker aan het kunstencentrum van de Universitaire Instelling Antwerpen. Commissaris van het ‘Performance Art festival’ Beursschouwburg Brussel (1978). Ex-medewerker De Morgen. Publiceerde in  Flash Art (Milaan), + -0 en andere kunsttijdschriften. Organiseert voor Proka: “Theorie/informatie/praktijk” ,installaties, performances en videokunst te Gent (1976), op uitnodiging van Karl Fritz Heinze, cultuurreferent der Stadt Kassel, “Performance Art” in het Stadsarchiv te Kassel nav Documenta 6 (1977) , in opdracht van het Kaaitheater het colloquium ‘Performance in Vlaanderen 1969 – 1979’. Medestichter ‘Jeugd en Plastische Kunst’ te Brussel(1979). Archivaris New Reform Archief. Nieuw project (2005) WelKunst samen met zijn echtgenote Marie-Hélène. Commissaris  'Van Provo tot Nu, kunst in een sociaal politieke context' Museum en CC De Werf, Stad Aalst (2008) www.welkunst.com